24-timmars i Öresundskretsen – sep 2011

Vi är några lite småtokiga seglare från Höör, De Fyras Gäng, som har en passion för havet. Trots att vi bor så långt ifrån havet man kan komma i Skåne gillar vi att segla långt, gärna nattetid och helst alla tider på året. Vi försökte först att få till 24-timmars i våras men det var lite för mycket som konkurrerade med havet så det blev höstens 24-timmars första helgen i september i stället.

Anders Rosell, Matthias Krauss, Karin Nordström och Peter Sandberg.
Anders Rosell, Matthias Krauss, Karin
Nordström och Peter Sandberg.

Vi hade väl hoppats att vi skulle få några andra besättningar att ”tävla” emot men vi var ensamma här nere i södern. Varför kan man ju naturligtvis undra varför.

24-timmars går ut på att segla så långt som möjligt genom att plocka positioner som finns utlagda i en punkt- och distanstabell hos Kryssarklubben som vid varje passage genererar sjömil.

Man har som namnet antyder 24 timmar på sig med start kl 12.00 ena dagen och målgång innan 12.00 dagen därpå (om man kommer för sent får man avdrag). Nyckeln är ju att planera rutten efter de förutsättningar och prognoser som finns bl. a. gällande rådande vind- och strömförhållanden, båtens segelsättning och prestanda och givetvis besättningens erfarenheter. Att även segla nattetid tycker jag ger en extra dimension till såväl navigering som upplevelser som jag verkligen gillar.

Årets segling genomfördes i härligt sensommarväder med stadigt över 20 grader och en stabil sydostlig vindriktning med mycket snälla utmaningar.

Mot Mön i mojnande OSO innan mörkret föll.
Mot Mön i mojnande OSO innan mörkret föll.

Vi hade sedan tidigare gjort upp ett schema med 3-timmarsvakter 2 och 2 och lagt upp det med utgångspunkt från de tuffa nattpassen så att vi skulle dela lika där. Peter tog självmant på sig den livsviktiga rollen som kock ombord och bjöd oss alla fyra på smaskig veggismat hela seglingen.

Med start vid Malmö redd kändes det som givet att vända sydväst ut för att kunna tillryggalägga sträckan i farvattnen ner mot danska sidan och Mön.

Glassig gennakergång mot bron.
Glassig gennakergång mot bron.

Första timmarna kunde vi susa fram i god fart med gennakergång under bron mot Köpenhamn men fick ta ner och sedan reva i höjd med Drogden då vinden tillfälligt friskade i uppåt 12 m/s i byarna. Det var dock kortvarigt och vi kunde sedan resten av dagen och kvällen hålla vettig fart trots mojnande vind. Vår väg blev i korta ordalag ner till Mön via Stevns klint sedan kurs mot Falsterbonäset. Väl där, mitt i natten, efter passage av trafiksepareringszonen in till Östersjön, såg vi att vi hade tid att vika av in mot Falsterbokanalen för att samla sjömil och sedan tillbaka runt Näset, via bron och Lagunen. På sluttampen hade vi tid att i ökande vind dra upp mot Vikhög och några andra punkten innan vi åter rundade Malmö redd kvart i tolv med totalt drygt 115 nm bakom oss.

Viktigare än målen/punkterna är ändå vägen dit och vi tycker alla att det var en fantastisk tur att göra tillsammans.

Denna årgång egentligen utan svårigheter men full av upplevelser. Vi hade bl.a. två tumlare som slog följemed oss och vår akterlanterna utanför Mön. Dessa våra delfiner som ju förvisso inte är någon ovanlig gästnär man seglar norrut i Kattegatt men ändå fantastiska att uppleva. Alla ljus som lyser upp natten: lanternor, fyrar, bojar, stjärnor och reflexer i vattnet runt båten.

Röd solnedgång över Danmark.
Röd solnedgång över Danmark.

Helgen var som sagt snäll och allt fungerade. Det enda att notera var att någon punkt saknades (prick borta), en annan var olämpligt placerad punkt (mitt i trafiksepareringszonen) men förutom en överoptimistisk tempmätare gick allt som på räls. Inte minst en besättning som fungerade mycket väl ihop och gjorde seglingen.

Vi är alla taggade att segla igen, gärna en längre tur, men hoppas att fler vill hänga på för att ha någon att tampas med, någon att kunna jämföra vägval och upplevelser med och sluta med lite allmänt ljugande över en pilsner när alla kommit i mål. Kanske det finns fler som är pigga på  24-timmars eller 48-timmars till våren 2012, hoppas skepparen på Solvända (Hanse 342) och tillika undertecknad.

Anders Rosell

LBS-are och SXK-are


Artikeln om 24-timmars har publicerats i Svenska Kryssarklubbens Öresundskrets medlemstidning, Sydpricken nr 4/2011.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.