24-timmars våren 2013 ombord på Omega 36:an Svaj

Stiltje, sol och tumlare på Kattegatt

Engelsmandsbanke. Punkt 3112. Målet för resan…

I sakta mak glider vi fram på ett nästan stilla hav. Solen steker från en klarblå himmel, vattnet är blågult som en svensk vimpel, färgat i stråk av pollen. Stillheten bryts för ett ögonblick av en grupp tumlare som glider upp bredvid båten och lojt betraktar oss underliga varelser som sitter i en balja och fånigt tittar tillbaka. Lika snabbt är de borta igen och vi undrar om det verkligen hänt. När var det vi skulle vara i Østerby?

24-timmars från navigationsplats på ”Svaj” våren 2013.

Vårens 24-timmars arrangerades, som vanligt, första helgen i juni. I år innebar det fredag 31:e maj till söndag 2:e juni. För oss som valt att vara med på Västkustkretsens gemensamma middag på kvällen i Østerbyhavn innebar det start på fredag eftersom middagen är på lördag.

Väderprognoserna var både eniga och oeniga. Inledningsvis frisk vind men svaga eller inga vindar under natten och nästa förmiddag. Senare på dagen skulle vinden komma tillbaka. Så långt eniga prognoser. Det som skilde var varifrån vinden skulle komma, huvudsakligen nord men med inslag av både väst och ost. Svårbedömt.

24-timmarsvimpeln

Vid starten, för oss vid punkt 20 Hönö, mellan 15 och 18 rådde svag nordost till ostlig vind inne i skärgården. Skulle man våga sig ut på havet? Väl ute på Kattegatt friskade det i och vred på nord. Nästan samtliga deltagare valde ungefär samma spår: snabbt över till Danmark och Skagen eller närliggande punkter. Vi passerade 6 Vinga och 3102 och gick sedan på 3101. I rådande väderlek blev detta en ganska odramatisk och rask resa. Här är vi allihop nästan samtidigt runt tiotiden på kvällen. Nästan framme vid pirarmarna undrar vi om man verkligen ska vända – en öl och räkmacka skulle väl sitta fint nu? Närmare ändå möts vi av fiskdoften och beslutet att vända blir genast lättare. Vinden är fortsatt nordlig så det blir tillbaka igen för de flesta, mot Sverige.

Prognoserna visar sig stämma – vinden minskar alltmer och under natten är det många som fastnar i stiltje eller mycket svaga vindar. Långt i söder om oss drar åskan, som sånär dränkte Göteborg med omnejd, förbi med ett fyrverkeri av blixtar.

Vi, som valt en sydligare rutt mot Læsø nordöstra flak (3109) lyckas hålla fart i båten, mycket tack vare en vänlig medström. När vinden småningom dör ut för oss kan vi hissa spinnakern och genast ökar farten till fem knop men vinden vrider emot och den måste ner igen efter bara några timmar. Vi rundar flaket runt två på natten och sätter kurs mot Fladen samtidigt som det börjar ljusna igen. Vinden minskar och vi inser att Fladen ligger långt bort.

På VHF:en hörs andra båtar prata med varandra. Hur långt man drivit sedan förra kontakten. Nappar det? Har ni någon vid hos er? Hur många timmars försening blir det?

Vi har gett upp Fladen och rundar istället Kattegat Väderboj (3124) i gassande morgonsol, svag vind och en svag motström som börjat göra sig påmind den senaste timmen. Det är bra – nu har vi den med oss. Vi siktar på Vanguard för prognoserna har lovat vind från nordost och det ska börja fylla i från svenska sidan. Det är nu verkligen svaga vindar och det vrider konsekvent emot men strömmen är på vår sida – den hjälper oss framåt med en halv till en knop och ger oss därmed också litet fartvind som vi kan segla på. Vanguard måste vi glömma – det får bli Kummelbank (3106) istället. På VHF:en hör vi de andra båtarna. Nej! De ligger på Kummelbank. Allihop. Stilla.

Lunch

Vi räknar på distansen. Tiden. Det ser ut att bli en försening uppemot två till tre timmar. Vi räknar på när det är dags att ge upp – när distansavdraget blir så stort att det inte länge är lönt att fortsätta. Men då: lunchen dukas upp! En mustig köttgryta med nykokt ris och ett glas vin. Genast känns allt mycket bättre. Rorsman får inget vin. Han hämnas genom att beordra slag mitt i maten. Tre gånger!

Vi segar oss runt Kummelbank och påbörjar sprinten mot Østerby – i hisnande en knop. Men nu hör vi på VHF:en att båtarna framför oss fått litet vind. Hoppet spirar igen. Vi ligger en klunga om fyra båtar här som alla ska samma väg. Nu blir det kappsegling på riktigt!

Vinden fyller sakta i mer och mer men kommer mer från väst än nord så vi lyckas med nöd och näppe hålla upp. Alla på railen och fullt drag. Vi seglar om Gratitude vid flaket och en båt till strax innnan Engelsmannen. Tredje båten tar vi alldeles efter målgången, det gick nästan, och förseningen blev bara nio minuter!

Vem har seglat längst?

Väl i hamn samlas vi, som traditionen bjuder, på bryggan. Alla deltagare ritar en karta över sin segling som ivrigt studeras och diskuteras. Vi bjuds på dram. Senare på kvällen blir det middagsbuffé med havets läckerheter och därefter prisutdelning. Alla får chans att redogöra från sin segling. Många har sett tumlare, ännu fler säl. Alla har haft en underbar upplevelse.

Det visar sig att många båtar valt nästan exakt samma väg i år. Mycket ovanligt. Alla gick över tidigt till Skagen och sedan tillbaka samma väg mot Sverige och fastande sedan i stiltjen. De enda som sticker ut något visar sig vara vi på ”Svaj” som valt att gå söderut direkt efter Skagen och gått med strömmen och därmed lyckats plocka litet mer distans.

De som valde att segla lördag till söndag hade alla i friskare vindar och lyckades samla ihop längre distanser.

24-timmars är en distanssegling där det gäller att segla så långt som möjligt på 24-timmar. Man tävlar mot övriga deltagare men främst mot sig själv. Vägen väljer man själv utifrån en lista med definierade punkter  – ju avlägsnare punkt som rundas desto förnämligare segling. Seglingarna har arrangerats varje år sedan 1943. Vill man segla längre finns 48, 72, 96, och 120-timmars. Det finns också 12-timmars för de som vill prova på.Vår- och höstsegling seglas samma dagar runt hela kusten; första helgen i juni på våren och första helgen i september på hösten. Man kan välja att starta på fredag eller lördag. Starttider varierar beroende på arrangemang.
Västkustkretsens 24-timmarkommitté anordnar varje vårsegling en samling i Østerbyhavn på Læsø med gemensam middag på lördagskvällen. Under middagen går vi igenom dygnets segling och har ”prisutdelning”. På höstseglingen samlas vi istället på Stora Dyrön. Vi brukar också segla en vintersegling under 1:a advent med samling på en ö i Göteborgs norra skärgård. Välkommen du också!
Mer information om 24-timmars hittar du på 24-timmars.nu.

Skrivet av Ulf Palm, medlem i Västkustkretsens 24-timmarskommitté. Seglade som navigatör ombord på Omega 36 ”Svaj” under vårseglingen 2013. Har regelbundet seglat 24-timmars sedan 2008 men gjorde sin första segling redan 1978.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.