Fina 24-timmarsseglingar i Eggegrund

Niklas Nilsson berättar om två fina 24-timmarsseglingar i Eggegrund 2005.

24-timmars, 2005 Vårsegling, 10 juni

Vi passerar startlinjen Ytterriskan, Bönan klockan 19:15.Vi fick en lite sen start pga att skeppare Torny hittade en sex millimeters riggbult på däck till följd att hela riggen kontrollerades. Vi minns att vi förlorade en riggbult i nedre hornet på genuan under Ålandseskadern förra våren. Hela genuan höll på att rappa ur skenan till rullen. Men det var ett år sedan och det är inte troligt att det var den bulten. Nu vet jag hur man sätter griller i huvudet på en seglare, lägg bara en riggbult på däck.

Väktaren och Eggegrund passeras, färden går söderut och de första åtta distanserna är avverkade och i loggbladet införs passerade punkter, passertider, distans, segelföring och förhållanden in. Seglen trimmas om och vi tar sikte på Järngrund, syd ost om Björns fyr. Sikten upphör nu helt och det är bara att konstatera att det blir en gråblöt sörja av alltihop. Klockan är över midnatt och vi rundar Örskär för att ta nordlig kurs mot Argos och Finngrundet, en distans på drygt 20 sjömil. Syftet med det hela är att få upp den efterlängtade spinnakern. Plötsligt dyker Finngrundspricken upp ur dimman, sikten är bara cirka 250 meter.

Det är bra med instrument, för bra, vi höll nästan på att kollidera med pricken och gick alldeles för nära grundet. Spinnakersättning går alltid bra om man inte krånglar till det. Spinnakern gjorde några varv runt förstaget som ett timglas. Tanken är nu att spinnakern ska hålla farten ända till Storjungfrun. Efter två timmar brister hornet på spinnakerbommen vid masten helt oförklarligt. Nu var det färdigseglat med den.

Vi lyckades dock schackla fast bommen i mastbygeln för att sprida genuan. Endast en tidsödande och pillrig gipp genomfördes. Vi hade tur, det vassa bomhornet hade kunnat skurit rakt igenom storseglet. Med reducerad fart passerades vid halvtid 65 distans. Storjungfrun, syd, klockan 11:20, det gick faktiskt att se konturerna av ön i soldiset.

Något hände nu med autopiloten. Ratten gick mycket trögt att styra med. Troligen var det motorns drivrem som låg an och bromsade. Det visade sig senare att remmen var av. Den avslutande strategin planerades, vi följde kusten söderut för att passera norr om Lövgrund, Limön, Båkharsrännan, Heros och upp till målet i Bönan. Dubbel-Johan (Johan Johansson) har skämt bort oss även denna gång, han är den ende av oss som fixar köket utan att få känningar av sjön. Man får en känsla av helpension när Johan är med.

I Båkharsrännan lättade äntligen dimman efter 21 timmar i blindo, men nu öste regnet ner. Själv stod jag i det torra vid navigeringsbordet för att hålla koll på plottern och ropa när slagen skulle ske, för optimal kryss upp till Heros och mål.

Scanmar 33, Bölja. Skeppare: Torny Hjort. Gastar: Lennart Wiik, Johan Johansson och Niklas Nilsson. Seglad tid: 23 timmar och 29 minuter. Seglad distans: 121,1 sjömil.

Höstsegling, 19 augusti

Höstseglingen genomfördes under perfekta förhållanden för segling. Varm ihållande sydlig vind på 5-9 m/s, ingen sjö, och 24-timmarskommittén hade satt racet vid tiden för fullmåne. Under hela seglingen såg vi inte ett moln. Solnedgång övergick till glittrande månsken som i sin tur övergick till soluppgång av rödaste röd.

Färden går även denna segling söderut till Giffards, öster om Gräsö. Vi anländer klockan 01:00 efter 40 distans och det är sedan länge dags för beslut om vidare strategi. Drömbeslutet är som alltid att sticka ut till punkt 944; Järngrynnorna, norr om Åland. En resa på totalt 111 sjömil från denna punkt till mål.

Vinden tilltar till 9 m/s, sjön går grövre nu. Vi vänder åter mot Argos, grynnorna finns kvar till en annan gång. Vi passerar Järngrund i sju knop och är tillbaka där vi var för sex och en halv timme sedan. Vi har fullmånen om babord, röd soluppgång om styrbord och Campsgrund föröver. Efter tolv timmar är vi vid Purrut, med en medelfart på 6,6 knop är 78 distans nu avverkade.

Vi håller fart för en ny rekorddistans på 24-timmars, inom Eggegrundkretsen. Nordligaste punkten för seglingen, Gåshällan nås och nu är det bara att räkna efter vad som kan hinnas med inom resterande tid. Planen är Västra Banken, Eggegrund och in genom Båkharsrännan och upp till mål. Planen höll inte. Vinden avtog i rännan och vi blev en aning sen i mål. Det kostade oss ett dyrt avdrag i distans enligt reglementet.

Efter målgång var det mycket frestande att ansluta till bryggseglarna på Granskär som hade kräftskiva. Men efter ett dygns segling börjar sömnbristen ta ut sin rätt. Det var för länge sedan dags att fylla på sömnbanken.

Scanmar 33, Bölja. Skeppare: Torny Hjort. Gastar: Lennart Wiik och Niklas Nilsson. Seglad tid: 24 timmar. Seglad distans: 141.2 sjömil Summering I mitten på augusti hade kretsens 24-timmarskommitté (jag och Erik Holm) tjänsteförättning på Granskär. De två genomförda seglingarna kontrollerades och beräknades med SXK-tal.

Ett mått på en bra segling är omkring 100 distans på 21 till 24 timmar. Under höstseglingen sattes ett för Eggegrundkretsen nytt rekord i Seglad distans: 141,2 distans, det längsta resultat som hittills uppnåtts under ett 24-timmars race i Eggegrunkretsens regi. Rekordet utfördes av Torny Hjort i sin Scanmar 33 ”Bölja” med gastarna Lennart Wiik och mig själv. Nu har vi något att jaga 2006. Annonsering sker i vanlig ordning i kompassen, hemsidan, anslagstavlan på Fliskärsvarvet och på granskärs anslagstavla. 24-timmarskommittèn välkomnar ett ökat deltagande under 2006. Under 2005 har en hel del arbete lagts ned på 24-timmars för Eggegrundkretsen. Endast tre båtar anmäldes till start. Bölja och Olle Findahl med gast Jenny Findahl fick enligt hörsägen generatorhaveri på Finja. I år har vi bland annat fått ut mer 24-timmars material på hemsidan och till nästa år ska den vara komplett med samtliga formulär. Gastar som erhåller bronsplaketter! Flitiga gastar har i år erövrat tillräckligt med distans för att få sig tilldelat var sin bronsplakett. I och med årets seglingar erhåller de bronsplaketter. Gastarna är: Lennart Wiik, Skutskär med 423,5 distans och Niklas Nilsson, Hakudden med 322,4 distans.

Dubbel Johan, Lennart och Jag gastade på rätt båt i både vår- och höstracet. Den båt som seglade!

Av Niklas Nilsson

Skeppare Thorny Hjort, Scanmar 33. Foto Lennart Wiik.

Soluppgång. Foto Thorny Hjort.

Gast Niklas Nilsson till rors. Foto Thorny Hjort.

Thorny Hjort och Niklas Nilsson. Foto Lennart Wiik.

Utslagen gast Lennart Wiik sovandes. Foto Thorny Hjort.

Arrangör: Eggegrundskretsen
Kategori: Seglingsberättelse

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.