Åskfront stoppade många 24-timmarsseglare

Då har vi seglat höstens 24-timmarssegling i Stockholm. Seglingarna präglades av ett flackt lågtryck och en rad av frontpassager. Vädret varierade stort under den period vi hade seglare ute. Stiltje på fredagen, starka vindar på lördagen och kraftig åska natten mellan lördag och söndag.

Roger styr som en gud mot solnedgången på höstens 24-timmarssegling. Foto: Stefan Pettersson CC (BY-SA)

Stefan Pettersson på Scampin Vindil seglade 48-timmars torsdag—lördag:

Första dygnet seglade vi snabbt. Natten till fredagen seglade vi från Remmargrund norrut mot Svartklubben utanför Singö. Vi seglade bidevind som vred än hit, än dit. Norröver såg vi ett fenomen som vi inte kunde förstå. Är det dimma eller norrsken? Det visade sig vara både och. Ett fladdrande norrsken, sedan sveptes vi in i en dimbank i ett par timmar. På väg hem till Grönö blev vi liggande ett par timmar vid Kapellskär innan vinden kom tillbaka. Sammantaget en av de finaste seglingarna men långt från distansrekord.

Endast sjutton båtar återfinns i resultatlistan. Ungefär lika många avbröt seglingen eller kom inte till start. Bakom siffrorna ligger en front med åska och rejält med regn.

Erik Evers på Cenit 33:an Cenita är representativ när han berättar:

Efter en mycket trevlig segling med snittfart närmre 7 knop var vi tvungna att avbryta seglingen på grund av ett massivt åskoväder natten mellan lördag och söndag.

– Vi sökte nödhamn vid Arholma och vid 09.30 på morgonen hade vädret lugnat ner sig. Då väntade en 11 timmars segling tillbaka ner mot Gålö och hemmahamnen. En mycket händelserik tävling, som då tråkigt nog behövde avbrytas. Annars hade vi slagit personligt distansrekord!

Båtarna som gick i mål på lördagen vid 552 Grönö samlades i Björkvik på Ingarö. På middagen på bistron berättade skepparna om sina respektive seglingar.

Paul Karlsson med Bavaria 33:an Merano var den på plats i Björkvik som hade haft bäst dygnsdistans, 78 M plakettdistans. Han fick 24-timmarsseglaren Jennie Gillanders kokbok: 4 veckor på sjön.

När vi nu räknat samman resultaten ser vi att Skärgårdskryssaren Sk75:an Kajsa (som vanligt) toppar 48-timmarsperioden med 211 M plakettdistans trots nära två timmars försening. Marcus Krés på Sun Odyssey 42.1 Baravara tjänade in 106 M och Maxi 95:an Johanna med Jörgen Brännmark vid rodret fick ihop 38 M.

Flera deltagare har seglat in nya plaketter. Plaketterna kommer att delas ut på Svenska Kryssarklubbens Stockholmskrets årsmöte i Nacka Strand torsdagen den 19 november.

I våras införde vi 552 Grönö som ny startpunkt och kommer nu att utvärdera det. Under höstseglingen var Grönö den näst populäraste startplatsen.

2016 års seglingar: första helgen i juni (4/6) och september (3/9). Ensamseglingen: lördagen innan midsommar (18/6). Vill du hjälpa till med informationsarbetet kring seglingarna? Kontakta stefan@24-timmars.nu, 0733-12 55 55.

Seglarhälsningar från 24-timmarskommittén i Svenska Kryssarklubbens Stockholmskrets!