Lidingöscouter seglar 24-timmars

Seniorscouterna från Norra Lidingö Sjöscoutkår seglar 24-timmars varje vår och höst sedan 1992. I år deltar de med två båtar och seglar de längre 48- och 96-timmarsvarianterna.

Reyan Blomberg är scoutledaren som 1992 hörde talas om 24-timmars och genast reagerade: ”Det här måste vi testa!”. Scoutkåren hade precis köpt den begagnade Maxi 95:an ”Naya”. Sedan dess är Reyan och scouterna fast i 24-timmarsseglingen. Han berättar hur de utvecklats under åren.

Eric Nordlund, Anna Eriksson och Axel Gemvik från Norra Lidingö Scoutkår under 48-timmars, hösten 2004.

Eric Nordlund, Anna Eriksson och Axel Gemvik från Norra Lidingö Scoutkår under 48-timmars, hösten 2004.

– Första året bröt vi efter att legat i bleke på Mysingen i sex timmar. Vi hade behövt tio knop för att ta oss i mål. Efter några år gick vi över till att segla 48-timmars, det är lättare att ta ut svängarna då och alla ombord får verkligen vara med och göra nytta.

Stannar kvar för seglingarnas skull

De yngre scouterna ser fram emot att som seniorscouter få dra ut på längre seglingar. Kåren seglar inte bara 24-timmars, de ger sig också ut på femveckorsseglingar under sommaren. I fjol seglade de Göta Kanal till Västkusten och passerade Danmark, Bornholm, Öland och Gotland på vägen hem. Reyan tror att sommarseglingarna och 24-timmars gör att fler av deras scouter stannar kvar under tonåren för att bli seniorscouter:

Fyren Finska Lejon ser ut som ett snapsglas

– Det är tjejer och killar, oftast på 15 till 18 år och då är det rätt häftigt att sticka ut på långsegling eller att med berått mod ge sig ut på Ålands hav i kuling. Många ungdomar söker konstgjord spänning och råkar illa ut. I scouterna får de både ansvar och äventyr, de är någon som betyder något. En höjdare var när vi klappade på rundningsmärket ”Finlands Lejon”, en ensam snapsglasformad kasunfyr norr om Åland.

Besättningarna är väl förberedda. Alla har kustskepparutbildning hunnit segla mycket. En del av scouterna har varit med på fyra, fem 24-timmars. Sedan brukar de försvinna under några år för studier och ibland komma tillbaka och bli ledare.

Vaktpass och planering viktig

Emil Ringh till rors utanför Sandhamn

Under 24-timmars seglar fem scouter och en ledare. Reyan ligger själv lågt under 24-timmars. Han planerar seglingen och gör upp vaktschema med tre-timmarspass med två personer i tjänst. Den som är mest erfaren navigerar och gasten styr. Det är avgående gast som diskar.

Schemat görs upp så att alla får segla alla tider på dygnet och framför allt: alla hinner segla med alla. Taktiken är enkel, segla bortåt i halvvind i 20 av 48 timmar och spara punkter nära mål till hemresan. Eftersom de startar i innerskärgården, Rönnskär eller Allegrogrund, hinner de fundera på vägval på väg ut till öppet vatten.

– Trycket är stort med tio nya i laget i år, så nu ska vi segla med två båtar, Maxin och en Monsun, säger Reyan. I vår seglar vi 48-timmars med båda båtarna och till hösten seglar ett gäng 96-timmars.

24-timmars som gjord för scouterna

Sjöscoutledare Reyan Blomberg

Seglingarna fyller en viktig roll i seniorlaget, ”Quelle Barbe”. Fler scoutkårer skulle kunna vara med, men få har lämpliga båtar.

– Bankappsegling ger för mycket elittänkande, tycker Reyan. 24-timmars däremot är som skräddarsydd för scoutrörelsen. Vi jobbar med ”Learning by doing” där det är tillåtet att göra fel. Seglingarna ger fina naturupplevelser och en patrullkänsla där man svetsas samman av gemensamma strapatser.
Och vad tycker då scouterna om sin ledare, Reyan Blomberg?

– Seglingsfreak, säger de på sin hemsida. Han har väl seglat en 20 stycken 48- eller 72-timmarsseglingar med Naya, varit med på ett antal andra seglingsäventyr. Klart en av de bästa ledarna vi haft!

Läs mer om scouterna och deras seglingar på webben:

Artikeln publicerades i Omkretsen nr 2/2005
Text: Stefan Pettersson CC (BY-SA)
Foto: Alexander Woll

Stefan Pettersson seglar en Scampi som heter Vindil, deltar i 24-timmarsseglingarna och är funktionär i Stockholm. Mina texter och bilder får du använda med Creative Commons CC (BY-SA) licens.

Etiketter: ,
Kategori: Seglingsberättelse

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.