Navigations-appar i 24-timmars

Det här är en preliminär rapport över de navigationsappar jag talade om på vårt möte 16 mars hos Kryssarklubben i Nacka. En utförligare beskrivning kommer senare, med rörliga demonstrationer av de olika apparna.

Jag navigerar huvudsakligen med en plotter  monterad på rattpiedestalen. Sjökort använder jag  löst i sittbrunnen för att få översikt. Plottern används huvudsakligen så att jag lägger en tillfällig waypoint (kallas MAP i Garmin) och trycker på Goto-knappen, då jag får fram aktuell kurs. Dessutom har jag importerat alla 24-timmars waypoints i GPX-format, vilket är mycket användbart, inte bara när jag seglar 24-timmars.

piedestal Rutter är en funktion jag i huvudsak använder för att mäta avstånd till mål. Eftersom vindarna aldrig blåser  som jag har tänkt, har det aldrig funkat när jag försökt segla efter ruttplaneringen. Däremot är det användbart när man planerar dagens eller nästa dags segling.
Paddan använder jag som ett komplement till plottern under segling. När jag seglar ensam ligger den nere på navbordet, så att jag kan följa med vad som händer på däck när jag går ner och kokar kaffe. Jag har ingen autopilot, så jag har nytta av att se den hela tiden så jag snabbt kan springa upp och korrigera kursen när båten börjar svänga.
Är vi flera som seglar har jag den som extra-gps i sittbrunnen, kopplad med strömförsörjningssladd till piedestalen. Med GPS aktiv måste man ha strömanslutning under längre perioder.

Under ett par somrar har jag seglat med iPad och Sony Experia monterade på piedestalen. Ipaden i ett vattentätt fodral.  Det är riktigt trevligt att ha en skärm, paddan, utzoomad för översikt, och plottern för finnavigeringen. Då har man inte riktigt samma behov att ha papperskorten framme i blåsten. Man kan också kolla mail eller uppdatera på facebook under segling, om man nu vill det. Också kolla in hamnguiden när man närmar sig kvällsförtöjning. Nackdelarna är att i varje fall iPaden har för svag skärm för att kunna användas i solsken, tom ibland när det är molningt, och att jag alltid är lite ängslig när jag ska upp på sittbrunnsbordet och beslå storseglet.

Egentligen tror jag att apparna kommer till sin fulla rätt när man har ett nätverk där de ingår, så att man kan spegla vad som händer mellan de olika skärmarna, dela rutt- väder- och ais-data mellan stationerna på nätverket. Raymarine har en sån funktion med sin app och moderna plottrar, men eftersom jag inte har deras plotter har jag inte kunnat testa den.
Tidigare har jag använt PC på navbordet med Garmins programvara Mapsource, som kan hämta och lämna information till plottern. Men med plattan på navbordet har jag inte startat PC-navigeringen på ett par år. Den drar ju mycket mer ström.
Vad gäller priserna nedan så kolla en gång till innan du köper. Dels ändras de hela tiden, och leverantörerna är inte särskilt bra på att informera om vare sig priser eller funktioner. Det vanliga numera är att själva appen är gratis, eller väldigt billig, och sen får man köpa till funktioner och kartor inne i själva appen. Men dessutom kan man ofta handla direkt på nätet hos appleverantörer, utan att betala extra till Appstore. Så det är helt enkelt en djungel.

Niklas Krantz
niklas@sittbrunnen.se
0705-64 77 37

Seapilot
seapilot
Seapilot är den app jag föredrar att använda. Företaget Trueheading har haft en lite tuff tid. De försökte lansera sig i USA, men finansiären drog sig ur, och luften gick ur dem. Men nu tar de nya tag i Sverige och lanserar nya funktioner, som seglingsplanering mot prognoser med gribfiler.
Appen lutar sig mot standarden för elektroniska sjökort på fartyg, vilket tyvärr innebär att symbolerna skiljer sig från papperskorten. En väldigt trevlig funktion är AIS-visningen.
Seapilot hämtar information från Sjöfartsverkets AIS-mottagare och sprider det över telefonförbindelsen. Nackdelen är att det inte fungerar ute på havet, där man verkligen behöver den funktionen. Då kan man i stället ha en AIS-mottagare eller transponder med NMEA och wifi, för att få en äkta AIS-funktion. Till exempel en Seapilot/Trueheding AIS-transponder med WiFi.
För att få in 24-timmarspunkterna från hemsidan måste man göra om .kml-filerna till  .gpx, enklast med programmet Gpsbabel. Sen maila eller dropboxa över det till paddan och kopiera till Seapilot.
Sen finns det också Facebook-koppling, som man kan ställa in om man vill visa inloggade vänner med Seapilot och Facebook, eller alla med Seapilot och Facebook. Man kan också lägga ut sin position som en statusmarkering, men det ser inte så helkul ut.

Fakta:
Appen laddas ner gratis, sen  får man ”prenumerera” på sjökort och tilläggsfunktioner.
Prisexempel:
Sverige 80:- /år (i Appstore 95:-/år)
Hydrographicakort 85:- st = ca 7 000:- för hela Sverige (behöver ej förnyas)
Premium 356:-/år (419:- i Appstore) ger tilläggsfunktionerna
• Ruttmarkeringar
• Import/export av GPX
• NMEA-data via WiFi (AIS mm)
• Internet AIS
• Väderprognos från MeteoGroup
• Sailplanner med gribfiler och polardiagram
• Facebook-koppling (se vänner med Seapilot och statusuppdateringar)
• 5 enheter kan användas samtidigt, iOs, Android och Windows phone

Garmin

garmin

Garmin var en av de tidiga riktigt duktiga navigationsapparna. De hade tidigt med alla Hydrographicas kort för ett hyfsat pris. Nu har de dock tredubblat det, så det är inte längre en riktigt lika bra affär. Men det är en noggrann, snabb och bra app. Dock hittar jag inte den grundläggande Go To-funktionen.
Ska man ha riktig nytta av den ska man ha en modern Garminplotter som kan dela data med appen över WiFi.
Import av .kml-filer och .gpx går bra. Appen innehåller också Active Captain, som är en crowdsource-hamnguide, som dock inte verkar värst uppdaterad. Några engelska seglare har lagt in de vanligaste naturhamnarna, men det blir ju inte någon detaljerad inseglingsbeskrivning. Man kan också köpa till väder med radarbilder.

Prisexempel:

Norra Europa 1 295:-

Navionics
navionics
Navionics är nog i dag den billigaste appen om man vill ha med Hydrographicas detaljerade mätningar. Försäkringsbolaget Alandia skrev för något år sen om öar och grund som försvann när man zoomade ut, men Navionics har jobbat med korten som nu är mycket bättre. Man ska dock akta sig för att komma in i Sonar Chartläget, där mängder med djupkurvor uppträder. De är dessutom totalt fel, eftersom de bara är interpolerade utifrån Sjöfartsverkets djupkurvor.
Men det finns roliga funktioner, som t ex autorutt, som räknar ut närmaste säkra rutten till målet (motorgång). Och om man har sonar kan man göra sina egna sjökort, vilket än så länge är förbjudet i svenska hav. Men till sommaren ska det enligt ett riksdagsförslag bli tillåtet.
Man kan också synka rutter och waypoints till Raymarines nyare plottrar. Däremot hittar jag inget sätt att importera 24-timmars waypointer.

Prisexempel:
Baltic  (ut till norska östkusten, ej Danmark) 349:-/år
Skagerak och Kattegatt (upp till Gävle, ej Åland) 695:-/år
iSailor

isailor

iSailor från Transas är en riktigt trevlig app, med det enda gränssnittet som känns lite intiutivt och användarvänligt. De har tom en användarmanual! I högerkant finns diverse flikar .
iSailor kan ta in AIS över internet eller WiFi, men det kostar extra. Att importera .gpx fungerar, men är krångligt, jag fick försöka flera gånger innan jag lyckades trycka på alla knappar och val man måste göra. Och jag lyckas inte få waypointerna att visas med namn/nummer.

Prisexempel:

iPad, iPhone och AdroidBaltic Sea Southern part 259:-
Baltic Sea Northern & Eastern parts 259:-
AIS Reciever 109:-/år
Adriatiska havet 259:-/år
Internet AIS  169:-/år
NMEA GPS 109:-/år
Vädermed rörliga vindpilar  85:-/månad 259:-/år

iNavX

inavx1 inavx2

iNavX  är ett program på iOs, iPad och iPhone, för att visa BSB-kort från Solteknik. Den kan även användas  för Fugawi och Navionics kort. Den kan det mesta, men jag tycker den kostar för mycket. Testade den för några år sen och den var helt ok.
Import/export gpx
Trådlös AIS (wifi)

Prisexempel:
Appen 49.99 US$
xTraversekonto 10 US$/år
Sveriges sjökort BSB: 100 US$ = ca 850:-
Baltic Navionics vektorkort 90 US$
Skagerak Kattegatt 90 US$

Google Earth
google
Gratis. Kan vara ett komplement att lägga upp waypointerna på. Här gör det ju inte något om man har med alla strecken mellan punkterna, men om man gör det i sjökortet (dvs importerar även rutterna) så kan det bli svårt att läsa själva sjökortet i vissa lägen.

Eniro På Sjön

eniro Också gratis, men läskigt om man inte köper Pro-varianten. Då kan man få sjökorten offline, så man inte tappar bort sig när telefontäckningen tar slut. Vissa enklare navigationshjälpmedel följer också med.

Pris:
Eniro på Sjön Pro 179:-

 

 

 

 
Marine Navigator

marinenavigator

Att köra BSB-kort på en vattentät och ljusstark Sony Experia är egentligen den enda app som kan ersätta en plotter. Men då får man ju köpa hela plattan.
Programvaran växlar själv mellan korten och i framtiden ska det även ske sömlöst (nu kommer man långsamt fram till kanten på kortet, innan nästa aktiveras). En stor fördel är att allt ser ut som på papperet, en bränning är en bränning, en stjärna är en fyr osv.
Att ladda in .gpx-filen är lätt som en plätt, bara att sätta i USB-sladden och flytta filen till gpx-mappen. Sen klicka på waipoints och open.
Jag körde med den för en sommar sen, och enda felet då var att laddaren inte orkade, utan den dog efter några timmar. Men det är fixat nu.

Prisexempel:
BSB-kort från Solteknik Sverige 490:-
Ostkusten inklusive Hydrographica med de nya hamnskisserna 995:-


Kommentarer

Ett svar till ”Navigations-appar i 24-timmars”

  1. Profilbild för Magnus Sterky
    Magnus Sterky

    Apparna Oziexplorer och Androzic (där den senare gratisappen utnyttjar sjökort eller kartor som konverterats till Oziexplorers OZF2-format, vilket kan göras via gratisapp)
    Sjökorten man konverterar är lämpligen i BSB-KAP-format. Via Oziexplorer för PC (gratis trial-version) kan man relativt bekvämt kalibrera flygfoton eller skannade specialer från handböcker, och sen konvertera dem till OZF2.
    Dessa sjökortsfiler kan sedan läggas in i sina olika Androider, telefon, platta osv. tillsammans med Androzic. En av finesserna i Androzic är att den automatiskt kan visa de bitmappade sjökorten sömlöst hopfogade med hänsyn till deras olika skala. Även lite skeva foton eller specialer duger om man har tillräckligt med kalibrerpunkter, 4-5 stycken per skiss. I så fall sker en glidande anpassning mellan sjökortet och den infogad omskalade och ev. vridna specialen, så att den visar rätt där båten är, och att kanternas positioner stämmer där man är.
    Alltså utmärkta appar för även för de som gillar att ha ”hembryggda” specialer….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.