Handikappsystemet

Ritning på en segelbåt.

Handikappsystemet som används vid 24-timmarsseglingar heter SXK-tal och utgår från Svenska Seglarförbundets SRS-system.

Anmälda båtar tilldelas ett handikapp (SXK-tal) som normalt är båtens grund-SRS enligt gällande SRS-tabell eller SRS-mätbrev multiplicerat med 1,22 och avrundat till 2 decimaler – ett SRS på 1,111 ger alltså SXK-talet 1,36 (1,111 x 1,22 = 1,35542 => 1,36). Det är alltid grund-SRS som ska användas, d.v.s. med flygande försegel.

Om din båt inte finns med i SRS-tabell och du inte har SRS-mätbrev så skall du ansöka om SXK-mätbrev enligt punkt 3 nedan.

Observera:

  • SRS-tal för shorthand gäller inte.
  • Code-segel räknas som undanvindsegel.
  • Om du får ett SRS-mätbrev och du sedan tidigare har ett SXK-mätbrev så skall du uppge det nya mätbrevets nummer och SRS-tal för 24-timmarsarrangören. Ditt gamla SXK-mätbrev blir då annullerat.

1. Kontrollera om din båt finns i SRS-tabellen

Här är en länk till Svenska Seglarförbundets tabell över SRS-tal. Denna revideras under första kvartalet varje år.

SRS-talen visas i en tabell. Om man klickar på namnet för båttypen så få man upp båtdatabladet som innehåller alla väsentliga uppgifter för båten. Om dessa stämmer med din båt så kan du använda det angivna SRS-talet (med flygande försegel, ej shorthand).

2. Kontrollera om du redan har SXK-mätbrev

Gällande SXK-mätbrev               (öppnas i nytt fönster).

Om din egen båt finns med i listan (dvs du har tidigare sökt och fått SXK-mätbrev) så skall du uppge regnr vid anmälan.

Om du varken  har SRS-tal eller SXK-tal så ansöker du om SXK-mätbrev så här:

3. Formulär för att ansöka om SXK-mätbrev

För att ansöka om ett SXK-mätbrev för din båt fyller du i formuläret på denna länk. När du är klar klickar du på Skicka.
Var noga med att fylla i alla fälten i formuläret.

Du får ett mejl med bekräftelse på att din ansökan har tagits emot.

Kontakt

Eventuella frågor kan mejlas till handikappgruppen.

4. Alternativa SXK-mätbrev

Om din båt har ett SRS- eller SXK-mätbrev för flygande försegel och/eller genua så är det detta SXK/SRS-tal som tillämpas. Om båten inte är utrustad med dessa segel så kan du ansöka om nytt SXK-mätbrev i stället enligt punkt 3 ovan. SXK-talet blir då normalt lägre och därmed fördelaktigare.

Sidansvarig: Lars Möller