Punkter och sträckor i Stockholm 2019

Här finns all information om punkter, sträckor och startplatser för dig som seglar någon av Svenska Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar i Stockholm. Vi samlar punkt- och distanstabell (PoD), punktkort och data till din navigator/plotter/platta/mobil här.

Vi samlar all geografisk information på ett ställe för våra tre seglingar 2018: vårregattan, Ensamseglingen och höstregattan. Berätta gärna vad du tycker och föreslå förbättringar med en kommentar längst ned.

Startplatserna längs Svealandskusten, Jungfrukusten och på Åland

Startplatser

Punktnr Punktnamn Punktnr Punktnamn
705 Enbärsskär (Hudiksvall) 552 Grönö (Björkvik, Ingarö)
685 Otterhällan (Söderhamn) 540 Rönnskär (Saltsjöbaden)
654 Heros (Gävle) 537 St. Rotholmen (Gålö)
635 Bellonagrundet (Gräsö) 533 Måsknuv (Nynäshamn)
620 Hensviks udde (Singö) 458 Svarthäll (Trosa)
588 Lidö (Norrtäljevikens mynning) 453 Hållsviken (Västerljung)
585 Furusund 451 Tvären (Studsvik)
580 Allegrogrund (Trälhavet) 448 Ledskär (Oxelösund O)
579 Stinagrund (Saxarfjärden) 445 Vinterklasen (Oxelösund S)
569 Kummelholmen (Husarö) 441 Lönö (Bråviken)
555 Stavsnäs 952 Rödhamn (Åland)

Punktkort för utskrift

Utseende för nedladdningsbara punktkort

Punktkort finns över hela seglingsområdet för Stockholmskretsen. Inom det området finns också områdena för Eggegrund, Uppsala och Sörmland. Skalan varierar från kort till kort men alla punktkorten har aktuell måttskala inlagd. Alla godkända sträckor är inritade. Havssträckor med högre krav på båt, besättning och utrustning är röda.

Ett antal punktkort har fått nytt utförande och delvis andra utsnitt. Punkter och sträckor är oförändrade sedan 2017.

Punkt- och distanstabell för utskrift

Punkt- och distanstabellen för Stockholm är ett urval punkter och sträckor ur Svenska Kryssarklubbens riksgemensamma punktdatabas. Hela tabellen för Stockholm omfattar vattnen från Kristianopel i söder och väster till Härnösand i norr och Apollo bank (Estland) i öster. Kontrollera alltid att du har aktuell upplaga av punkt- och distanstabell med under seglingen.

Punkt- och distanstabellen (PoD) beskriver sträckorna som du bygger ihop din egen bana av. Den distans som du får räkna för varje sträcka motsvarar kortaste seglingsbara vägen utanför sjökortets tremeterskurva. Du får segla varje sträcka högst två gånger. Havssträckor (Riksreglerna 2.4) är i tabellen markerade med ■. För dessa gäller tilläggskrav på båt, besättning och utrustning.

I Punkt- och distanstabellen finns rundningspunkterna definierade. Om det uppstår tvetydigheter om var en punkt ligger så är det textbeskrivningen som gäller över positionen i latitud och longitud. Varje punkt får rundas högst två gånger. Start och målgång räknas inte som rundning.

Exempelbild på punkt 555 i PoD.

Om du inte kan hitta en punkt på grund av dålig sikt eller om punkten är ett sjömärke som slitit sig använder du riksregel 8.5 ”Uppstår under mörker eller nedsatt sikt svårighet att finna en punkt eller kan rundning av punkten på ovan föreskrivet sätt medföra risk, kan punkten anses rundad när den efter senaste rundning seglade distansen är minst lika lång som den skulle ha blivit vid en regelrätt rundning. Utnyttjande av denna regel och skälet till detta skall anges i loggboken.”

Du skall ha med punkt- och distanstabell för hela det vatten som du seglar i. Du kan välja mellan det kompletta urvalet, lämpligt för snabba båtar som seglar 120-timmarsvarianten, och mindre urval kring fyra av våra startpunkter (för att spara papper och minska bläddrandet).

Stockholms kompletta punkt- och distanstabell:

Punkterna för navigator/plotter

Sandhamnshålet får inte passeras

Passage genom Sandhamnshålet, sundet mellan Sandön och Telegrafenholmen är förbjudet och leder till distansavdrag på 10 M. Notering om det finns på närliggande punkter i Punkt- och distanstabellen. Anledningen är att tillbud hänt i det smala och livligt trafikerade sundet.

sandhamnshalet-ej-passage

Friskrivning från ansvar

Punkterna i punkt- och distanstabellen, punktkort och filer är inmätta från sjökort och positionerna kan därför innehålla flera typer av fel. Svenska Kryssarklubben och arrangörerna av 24-timmarsseglingarna tar inte något ansvar för att positionerna är korrekta eller för konsekvenserna om de är fel.

Kategori: Okategoriserade

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.