Johannes och Mark på Scampi SWE 5213 Vindil. Foto: Stefan Pettersson

Rapport från höstseglingen i Stockholm

Höstens 24-timmarssegling i Stockhom präglades av ett frontsystem som passerade med regn och svaga under lördagseftermiddagen. Före och efter fronten var vindarna fina. Natten mellan lördag och söndag var klar och ljum med vindar på västsidan. Det var mycket stjärnklart. Flera rapporterar i loggböckerna om fascinerande stjärnfall.

Många rapporterar om riktigt bra distanser. Här följer en del rapporter från de loggböcker som kom in först och inlägg på Facebook och Instagram

Omega 34:an The Ace premiärseglade från 552 Grönö med Sofia Johansson som skeppare och Maria, Hanna, Cecilia och Julia som gastar. De postade under seglingen på PX:s Instagramkonto (På kryss ungdomsutgåva), https://www.instagram.com/px_sxk/. De seglade ihop 113,8M på 22 timmar (98 M plakettdistans).

https://www.instagram.com/p/BJ45nCfg-7Y/

Omega 34:an The Ace vid starten 552 Grönö. Foto: Stefan Pettersson.
Omega 34:an The Ace vid starten 552 Grönö. Foto: Stefan Pettersson.

https://www.instagram.com/p/BJ6z1Tpgob_/

Vid 552 Grönö startade också två Scampi …

Scampi SWE 379 Anja med skeppare Niclas Fröjel. Foto: Stefan Pettersson.
Scampi SWE 379 Anja med skeppare Niclas Fröjel. Foto: Stefan Pettersson.
Johannes och Mark på Scampi SWE 5213 Vindil. Foto: Stefan Pettersson
Johannes och Mark på Scampi SWE 5213 Vindil. Foto: Stefan Pettersson

https://www.instagram.com/p/BJ6xT4ZDMZF/

Stefan Pettersson, skeppare på Scampi SWE 5213 Vindil.

https://www.instagram.com/p/BJ7dlVzgLz5/

Tarek Bass som gastade på Cenit 33:an Cenita berättar om att de såg norrsken till havs.

Bengt Agild, med många 24-timmarsseglingar i ryggen, seglade från 555 Stavsnäs på sin Malö 40:a Malin och berättar:

Trevlig segling eftersom väderprognoserna stämde och vi fick tilltagande västvindar som gjorde att vi kunde sträcka hem igen. Lite vågat att segla ända upp till Bysholmen med vår inte alltför snabba båt. Men chansade lite för att leva upp till Åke Améens anda.

Malin seglade in 105M brutto, 100 M plakettdistans.

Anders Larde på Comfort 30:an Kronkvist IV är positivt förvånad av att ha mött många deltagande båtar. Det är något som genomgående syns i de loggböcker som kommit in: Många har seglat i samma område (Mysingen – Kanholmsfjärden – Rödlöga). Allt fler båtar har AIS:er och ”ser varandra på avstånd”. I framtiden kommer vi att notera AIS i anmälan så att det lättare går att hitta varandra.

En båt med AIS som observerades både okulärt och med radiovågor är Conqubin 38:an Far Out med skeppare Roger Henriksson.

Conqubin 38:an Far Out i Sandhamnsleden. Dubbla regnbågar efter frontpassage. Foto: Mark Ingram.
Conqubin 38:an Far Out i Sandhamnsleden. Dubbla regnbågar efter frontpassage. Foto: Mark Ingram.

Martin Björklund, skeppare på Linjett 33:an Gumman 100 seglade med en van gast och 15-årige sonen Oskar, som rapporterar om regn och inte så mycket sömn.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1777631209180383

Den andra Cenit 33:an, Cenita, visar att det inte bara var regn under seglingen utan också sol och regnbåge.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157401703170174

https://www.instagram.com/p/BJ5lP0JDEha/

Bland de som seglat 48-timmarsperioden så har 75 kvm skärgårdskryssaren Kajsa som vanligt seglat långt, 241,9 M brutto, 192 M efter handikappkorrigering.

PS Inga av distanserna som anges i den här artikeln är granskade, uppgifterna är hämtade från orättade loggböcker och sociala medier. DS


Kommentarer

3 svar till ”Rapport från höstseglingen i Stockholm”

  1. Fin sammanställning!

  2. Profilbild för Jan Magnusson
    Jan Magnusson

    Trevlig reportage, Stefan. Det gav en 24-timmarskänsla för oss som inte kunde vara där.
    // Jan M

    1. Profilbild för Stefan Pettersson
      Stefan Pettersson

      Tack Jan!

      Det är ju väldigt kul som deltagare och funktionär och gå andra deltagares loggböcker och inlägg på nätet. Det blir en extra dimension när jag får svar på ”Vart kom den båten ifrån, som vi mötte vid Rödlöga och vart tog den vägen sedan?”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.