Höstregattan 2021 på Västkusten

Höstregattan seglade vi på Västkusten 3-4 september med efterföljande regattamiddag på Villa Maritime på Marstrand för de som ville det. Nedan följer ett referat av seglingen.

Höstens 24 timmars 2021

en segling med goda förutsättningar för riktig matlagning

Av 24-timmarskommittén

Rubriken kan kanske tyckas något underlig för att beskriva en segling med syfte att tillryggalägga en så lång sträcka som möjligt under ett dygn. Men en segling som genomförs med stadiga ostliga vindar som till sin styrka kan beskrivas som måttligt friska, då blir havet också mycket platt. Det finns då ingen ursäkt längre för kall korv, färdigbredda mackor och bananer.
På vår hemsida finns en Checklista med tips för 24-timmars och långfärdsseglingar där två av punkterna berör mathållningen ombord.

  • Köksschema – vem köper, lagar, diskar, betalar?
  • Matsedel – vilka maträtter?

Det är här nivån läggs för matlagningen ombord. Vi har ju alla olika strängar på vår lyra så att inte prata igenom mathållningen gemensamt utan överlåta detta till endast en person kan ge överraskande utfall i kosthållning.
Lite nyfiket kan man undra hur det såg ut med mathållningen på de 28 båtarna som deltog i årets segling. Vi ställde denna något integritetskänsliga fråga till de 50 personer som kom till efterarrangemanget i Marstrand och som åt riktig mat på Villa Maritime. Även om svaren inte nedtecknades och djupanalyserades så går det att konstatera att spridningen är stor. Det fanns någon ”båt” som mer eller mindre kört en trerätters, om än något utspritt i tid, och någon båt med mer spartanska kalla maträtter, s.k. is-ländsk mathållning. Många har dock förberett måltiderna före seglingen så till vida att maten är lättlagad ofta i form av en enkel uppvärmning av en färdiglagad gryta eller en maträtt som kräver en kortare arbetsinsats i byssan. Få verkar de vara som lagar mat från ”grunden”. Undantaget var väl de som hade fångat egen fisk under seglingen.

Mellanmålen får dock inte förglömmas även om mathållningen på båten är bra. Dessa har en central roll under seglingen som en humörhöjare och säkerställer att alla i besättningen är på hugget och redo för lite segeltrim. Sovande gastar undantas lätt från ”fruktransonen” och vem vill missa helnöt, schweizernöt
eller mandel omsluten med choklad?

Fin segling med undanvindssegel.

Själva seglingen gav inledningsvis inte upphov till några svårare vägval. Däremot fanns det i väderprognosen en del vindhål i norr som också kom att ställa till med problem för att hinna i tid till målgång. De sista två timmarna låg havet spegelblankt. Små vindpustar som kom från lite olika håll hjälpte till att få de flesta i mål. Det blev dock en hel del distansavdrag på grund av överskriden seglingstid. Avdraget kan enkelt beskrivas som överdragstiden multiplicerad med dygnets dubbla loggade medelfart. Så om båten i snitt loggat 5 knop och blir försenad 1 timma dras 10 sjömil av på den seglade sträckan.

Vindarna gav fin gång med undanvindssegel

Längst uppnådda omräknade distans under 12 timmars seglade Petter Almhagen med Elsanta Hanse 342 om 44,8 sjömil.

Längst uppnådda omräknade distans under 24 timmars seglade Bo Larsson med Våga XP38 om 114,7 sjömil.