Vinterregattan 2021 på Västkusten

Vinterregattan 2021 seglades 27 november och avslutades på Öckerö Hamncafé. Här finns ett referat av årets segrare.

Vinterregattan 2022 ombord på ”Chess”

av Marie-Louise Söderberg

Klockan ringer, hon är bara 04:30. Kolsvart ute, en NO vind på 8 m/s och vi ser en blek måne skina, det är den 27:e november och dags för årets 12h vintersegling. Efter frukost och ytterligare kontroll av förväntade vindar och strömmar, lämnar vi Öckerö hamn kl 05:30, för att bege oss till startplatsen vid Rossbådans kummel, strax öster om Hönö. Vi är i gott sällskap av tre båtar; Stormfågel, INXS och De Mer. Vi sätter segel i lä om Grötö. Starten närmar sig och prick kl 06:00 är vi på väg. De Mer väljer att segla söderut medan vi tillsammans med Stormfågel och INXS väljer att segla norrut.

Vår plan nu är att snabbt segla norrut i ca. fem timmar och därefter vända söderut och ha lite reservtid i närområdet. Reglerna är enkla, ett stort antal fasta och flytande sjömärken i Skagerrak och Kattegatt utgör merparten av rundningspunkterna. Varje punkt får rundas två gånger, varje sträcka mellan punkterna får seglas max två gånger. Man för en elektronisk loggbok där man noterar varje rundning, andra siktade deltagare, segelföring, väder och vind. I den delade elektroniska loggboken kan man hela tiden följa de andra deltagarnas seglingar.

Första rundningspunkt är en linje mellan Måvholmen och Rammen, strax öster om Rörö. Därefter norrut mot Sillesund och vidare mot Skallens Fyr på Marstrand, som vi passerar kl 07:45. Det är nu märkbart ljusare om ej fullt dagsljus. Vindstyrkan ligger på måttliga NO 8-9 m/s. Vi bestämmer därför att fortsatt segling norrut blir utomskärs, för att slippa lä från höga öar. Kursen sätts nu mot Måseskär, via Bredbådans boj utanför Skärhamn. Framför oss ligger INXS ca. 5 minuter och Stormfågel bakom oss ca 5 minuter. Efter att vi passerat Bredbådan märker vi att vi inte längre har lä från land. Relativ vind ligger nu på 70 grader och 10-12 m/s, farten kring 8,5 knop, så vi tar in rev 1. Det är ingen märkbar ström trots den friska vinden. Förmiddagsfikan är avblåst på grund av segling. Vi ersätter den med energibar och ljummet vatten. Måseskär passeras kl. 09:30, dvs 3,5 timma från starten. I vår första planläggning var Måsekär vår nordligaste punkt, men eftersom det inte fanns någon märkbar ström som skulle påverka vår segling sydvart negativt, fortsätter vi norrut mot Brofjordens angöringsboj. INXS väljer att hålla sig närmare land och går norrut genom Gullholmerännan. Stormfågel följer vår väg men är drygt 10 minuter efter oss.

Kl. 10:40 rundar vid Brofjordens angöringsboj i vindar som nu ökat till 12-15m/s. Ett andra rev hade varit på plats nu men vi väljer att ta det efter rundningen, då det blir enklare att ta det för babords hals. Strax innan rundningen lyckas vi få in mat för värmning i ugnen. Behovet av varm mat känns tydligt efter den sista timmen norrut, då det är ständig överspolning av vatten och ett antal brochar. Snabbt efter rundningen tar vi andra revet. Samtidigt möter vi Stormfågel, som också kämpar på mot angöringsbojen, nu ca. 20 minuter efter oss. Med 2 rev i storen och varm mat i magen, är seglingen söderut på gränsen till bekväm. Vindstyrkan ligger dock fortfarande på dryga 12 m/s i byarna. Relativa vindvinkeln är nu ca. 90 grader och vi seglar på i 8,5-9 knop.

Vid 12-tiden är vi tillbaka och passerar Måseskärs rundningspunkt. Stormfågel, som också rundade Brofjordens angöringsboj och vände söderut, är nu knappt synliga akterut. Vi ser hur ett kraftigt snöfall närmar sig från öster. Kusten försvinner. Vinden ökar och ligger återigen på närmare 15 m/s. I snötjocka och med 9 knops fart seglar vi vidare mot Hätteberget. Nästa punkt därefter är St Pölsan. På vägen dit
studerar vi punkt- och distanstabellen flitigt. Det gäller att utnyttja kvarvarande tid så effektivt som möjligt, undvika kryss och för platta bogar, samtidigt som man måste följa seglingsreglerna. Med vår förväntade medelfart och rådande vindriktning och styrka, hoppas vi kunna nå Vanguards grund, väst om Tistlarna, innan vi vänder norrut mot målet. Efter St. Pölsan märker vi mer av läeffekten från land så vi
slår ut reven och får återigen lite efterlängtad varm mat. Kl. 15:30 passerar vi bojen Vinga Västra angöring, väster om Vinga. Vi har då 1 timma på oss att segla de dryga 8 Nm ner till Vanguards grund via Trubaduren. Senast kl. 16:30 måste vi runda Vanguard för att ha lite marginal till att segla de 9,2 Nm till målet vid Hönö. Detta lyckas vi inte riktigt med, kl. 16:35 rundar vid Vanguard. Vi behöver då snitta 6,34 knop upp till Hönö inom gällande 12 timmars period.

Ankarplatsen öster om Trubaduren är full av fartyg som ligger mitt i vår väg. Vi tvingas därför att snirkla mellan dessa och får en hel del vindstörningar när vi måste välja att gå akter om några. Med stor lättnad konstaterar vi att vi tar tillräcklig höjd för att ligga upp till målet och farten dikt bidevind är drygt 7,5 knop genom vattnet med hjälp av lite medström.

Klockan 17:46 passerar vi mållinjen. Vi har seglat 93,3 Nm enligt distanstabellen. Det ger en korrigerad distans på 70,2 Nm. Trots temperaturer på 2-5 plusgrader, frisk vind och ibland tätt snöfall, frös vi faktiskt inte på hela seglingen. Med bara två personer ombord, krävs det att man är aktiv både på styrning och segeltrim, så vi hann aldrig bli kalla.

Efter seglingen var det samling på Öckerö Hamncafé, där vi pratade om dagens äventyr över en god middag med tillbehör. Detta är en mycket trevlig och uppskattad tradition. Till årets 12h vintersegling var åtta båtar anmälda, sex av dessa kom till start. Samtliga sex båtar seglade i år över 50 Nm korrigerad distans, vilket måste vara ett rekord.

Segling på vintern är fantastiskt och annorlunda. Kanske ses vi på sjön.

S/Y CHESS, Bill & Marie-Louise Söderberg