Vårseglingen 2009 på Linjetten ”Twist of Lime”

Staffan Hugemark berättar om seglingen våren 2009 i Stockholm.

Jag och större delen av min besättning har varit med på många 24- och 48-timmars, både vår och höst, för ett antal år sedan. Nu var det ett tag sedan det blev av, men i år bestämde vi att vi skulle vara med. Tidigare år seglade vi alltid med min pappas Compis, men sedan ett och ett halvt år är jag lycklig ägare till en Linjett 33.

Vi startade från Stavsnäs kl 12.01 för en nordlig vind som skulle vrida till ost. Vår strategi var att gå söderut så långt som möjligt för att sedan vända norrut utomskärs för den ostliga vinden. Direkt efter start satte vi spinnaker som vi tyvärr fick ta ned efter en minut då vindvridet kom tidigare än vi räknat med. Vi vidhöll dock vägvalet och fortsatte söderut över Nämndöfjärden och Jungfrugjärden. Fjärdhällan rundades på väg ned mot Borgsbredan syd Huvudskär där vi vände upp mot nordost utanför kusten. Vinden var svag men stabil från ost och vi gjorde mellan 5 och 6 knop upp till Dämban och Almagrundet som rundades vid halv elva på kvällen.

Efter halv två sjönk farten under 4 knop för att vid halv fyra helt dö ut. Funderingarna om vi skulle klara att komma tillbaka i tid började redan när farten avtog. Vi var ju trots allt nästan 30 distansminuter från Stavsnäs. Beslutet blev att chansa och lyckan var stor när vinden återkom vid fyratiden efter en betagande soluppgång. Vinden var nu från nordost och efter en och en halvtimmes kryss till Södergryndan kunde vi vända tillbaka mot mål.

Nu hissades spinnaker och en kamp mot klockan inleddes. Trots trötthet gällde det att hålla spinnakern med maximalt drag i den lätta vinden. Efter att ha rundat Skurhatten söder om Björkskär tog vi det taktiska beslutet att gå via Stenklippan i rakt västlig kurs istället för att via Farfarskobben innanför gå mot Stavsnäs. Det gjorde att vi kunde hålla en maximalt hög kurs för spinnakern över Björkskärsfjärden och därmed öka farten med en och en halv knop under fyra distansminuter. Värdefull tid i vårt läge.

Väl framme vid Stenklippan insåg vi att vår GPS angav en ETA till punkt 555 som pendlade mellan 12.10 och 12.15. Nu gällde det. Ner genom Eknösundet jagade vi Arne Wallers Mixer som också gick med Spinnaker. Södra Kanholmsfjärden gav oss för ovanlighetens skull ett litet vindvrid med lite mer vind till vår fördel som gjorde att snittfarten ökade något. (Annars är min erfarenhet av Södra Kanholmfjärden att vinden alltid växlar till det sämre.)

När vi närmade oss mållinjen insåg vi att något helt osannolikt höll på att hända. Vi korsade linjen kl 12.01 – Exakt 24 timmar efter start och efter att ha gjort en stor triangel med nästan helt raka sidor. Inget duttande på slutet upp till norra kanholmsfjärden eller ned till Grönö för att få tiden att gå ihop. Bara rak segling i tre riktningar på exakt 24 timmar.

Nu är vi ”tillbaka i matchen” och förhoppningsvis får vi möjlighet att segla även i höst. Då gäller det att slå 98,4 NM, mer exakt kan vi aldrig komma in.