Vindälvas avbrutna 120-timmarssegling hösten 2010

120-timmars bjöd de första timmarna på sydvästlig vind som förde oss upp i Ålands hav. Utanför Gräsö mötte på natten mellan tisdag och onsdag den nordliga vind som sedan skulle bestå till lördag kväll. Inledningsvis blåste det 8 – 10 m/s och vi for fram och tillbaka mellan Sverige och Finland i södra Bottenhavet.

På torsdag kom varning om nordlig kuling upp till 18 m/s i Ålands hav och Bottenhavet och ännu mer på Norra Östersjön och Finska viken. Då tyckte vi det var bäst att ta vår Mats ur skolan. Halvvägs mellan (norr om) Gräsö och Åland bröt vi, då var vinden nog uppe i ca 15 m/s. Vi länsade undan för bottenrevad stor och fock och gick in till Käringsund, Eckerö, Åland. Vi kom in på torsdag sen eftermiddag. Lyckades komma in på Hotel Eckerös restaurang just som köket hade stängt (ca 19:05 finsk tid). En mycket tillmötesgående källarmästarinna erbjöd en deal: enas ni om att ta husets specialitet, plankstek skall hon nog få kocken att laga till det. Planksteken var gudomlig, och lokalt öl till. Gott.

Tillbaks ombord fick vi tre som inte spelar bridge lektioner av han som kan. Vi sov hyggligt trots den hårda vinden. Hamnen hade sjölä men det var ganska öppet för vinden. Bojen var konstant under vatten och linan spänd som en fiolsträng. På morgonen hörde vi att det hade blåst 19 m/s vid Grundkallen (medelvind, det var rejält byigt. Så hur mycket det blåste som mest kan man gissa: stormbyar.)

På fredagen ägnade vi förmiddagen åt bastu och eftermiddagen åt promenader och kortspel. Nu fick vi lära mer nytt: Gin Rummy. Ålandspannkaka och kvällsöl på Bodegan i hamnen. Så blev det kväll den andra dagen.

Lördag morgon vaknade vi av att fiolsträngen i bojlinan hade tystnat. Vinden, fortfarande rätt nord, hade mojnat till runt 10 m/s. Snabb frukost och iväg. Härlig slör/läns över Ålands hav in till Simpnäs, via Rödlögaleden in i mellanskärgården innanför Möja. Mot eftermiddagen mojnade det alltmer. För att nå dagens mål, Svartsö Krog där vi beställt bord till klockan 20 var vi tvungna att gå för motor de sista 90 minuterna. När vi lade till vid restaurangbryggan var det fullständig stiltje. Ännu en god och glad kväll på varm lokal. Kontrasten mot den kyliga kvällsluften när vi gick ombord var slående. Under 10 grader inombords när vi gick till kojs.

Söndag morgon och förmiddag stiltje ökande till lätt bris. Motorgång hela vägen hem.

Sammanfattning: bruten segling, ingen distans att lägga till samlingarna – snyft. Men en väldigt trevlig kamratsegling med riktigt härliga seglingsupplevelser och fest på krogen två dagar i rad. Det är semester det!

Följ länken och se bilderna på Flickr.

Vindälvas spår visat på Google Maps.